from the Canadian media theorist Marshall McLuhan, bereits 1962 in seinem Buch“ The Gutenberg-Galaxie“ geprägter Begriff „global village“, wonach die Welt durch mediale Vernetzung zu einem globalen Dorf zusammen wächst (vgl. McLuhan 1962: 31). Unter dem globalen Dorf versteht McLuhan nicht, dass alle Menschen in einem realen Dorf leben, sondern der Begriff steht vielmehr als eine Metapher für die Beziehungen der Menschen im Zeitalter der elektronischen Massenmedien (vgl: Bühl 2000:33). Durch die elektrische Kommunikation schwinden örtliche Entfernungen dahin, der Raum verkleinert sich, worauf der Begriff „village“ verweist. Nach McLuhan entstehen durch die elektrischen Medien Beziehungen, die mit der Art von Beziehungen, how people in an archaic tribal village live together, are comparable (Kerckhove 2008: 15). write like McLuhan: "We live in a single compressed space, the echoes of jungle drums " (McLuhan 1995: 39). The effect of the electric media, acoustic drums, echoing similar in all ears, constituted - as was the case earlier in tribal societies - a global village.
Marshall McLuhan used the term "global village due to social changes on media changes and differentiated into three periods, by the progressive development of technology geprägt wurden (vgl. Stiegler/ Roesler: 77). Das erste ist das analphabetische, orale Zeitalter aber bereits mit der Einführung des phonetischen Alphabets zeichneten sich erste Wandlungstendenzen ab und es folgte eine durch die Schrift geprägte Kultur. Abgelöst wurde dieses Zeitalter schließlich 1450 durch die Erfindung des Buchdrucks durch Johannes von Gutenberg, durch die sogenannte „Gutenberg-Galaxis“. Mit der Explosion der Technik durch die Schrift und die Erfindung des Buchdrucks erfolgte eine Erweiterung unserer Sinneswahrnehmungen, sodass die Wahrnehmung der Welt größer wurde. Durch zunehmendes Aufkommen von Technologien wie Telefon, Radio, Fernseher und Computer wird die „Gutenberg Galaxis“ resolved by the present electronic-digital age. Now, in the electronic age, the process uses the implosion, a contraction of the World - The world becomes a global village: it is transformed into an electronically created village (see Kunczik / Tip 2001: 109).
This change in the world through the electronic media, McLuhan predicted back in the 60s, so for years before the Web 2.0, YouTube, Wikipedia, Google, Twitter and were Facebook reality. These findings have now come true: "We now living in a global village" (McLuhan / Fiore: 1967:63). We live in an electronic age - in the absolute cross-linked 21. Century, through the electrical network cutting edge technology we have now grown into a global village together. can now distances using advanced communications technologies overcome any problems and ensure that far-off places grow together. Social networks like Facebook or Twitter and mobile phones allow a few seconds, the contact communication partners at the other end of the world. No matter where you are, by speeding up the electrical communication media you are always within reach. News or TV shows are broadcast worldwide and let us participate in the events, even if we spatially stay far away. For example, the recent media reports about possible political Umwälzprozesse in the Arab countries to follow these events and to participate directly through the images and reports and to be involved. Thus the world is shrinking into a global media village.
Marshall McLuhan did not live to the digital age, but there are already many years earlier predicted, which is why he is celebrated as a visionary of media theory (SZ). This year, McLuhan would become one hundred years old and for this reason, this year's Transmediale, festival for art and digital media to him and his novel and groundbreaking theory of "global village" dedicated (see Transmediale) .
Sources:
Bühl, Achim (2000): The virtual society of the 21st Century: social change in the digital age. Wiesbaden. West German publisher: p. 33-34.
Kerckhove, Derrick de / Leeck, Martin / Schmidt, Kerstin (2008): re-read McLuhan: Critical analysis of media and culture in the 21st Century. Bielefeld, Transcript Verlag.
Kunczik, Michael Zipfel, Astrid (2001): journalism. A study manual. Cologne. Böhlau Verlag. P.108-110.
McLuhan, Marshall (1962): The Gutenberg Galaxy . London: Routledge & Kegan Paul
McLuhan, Marshall, Quentin Fiore (1967): The Medium is the Message. New York. Bantam Books.
McLuhan, Marshall (1995): The Gutenberg Galaxy. The end of an era. Bonn. Econ Verlag.
McLuhan, Marshall / Powers, Bruce R. (1989): The Global Village. Transformations in World Life and Media in the 21 st Century.
Stiegler, Bernd / Roessler, Alexander (2005): Basic concepts of media theory. Paderborn. UTB. S. 73-80.
Internetquellen:
SZ: http://www.sueddeutsche.de/medien/-geburtstag-von-marshall-mcluhan-der-medienprophet-1.1057782 (26.02.2011)
Transmediale: http://www.transmediale.de/de/content/mcluhan-europe-2011(26.02.2011)
Taz: http://www.taz.de/1/debatte/kolumnen/artikel/1/der-schatten-der-dir-folgt/ (26.02.2011)
Marleen
0 comments:
Post a Comment